70% af Salesforce projekter opnår ikke den forventede succes. Det skyldes primært modstand fra brugerne

Hørt på Dreamforce 2018 dag 2: 70% af Salesforce projekter opnår ikke den forventede succes og det skyldes primært modstand fra brugerne. Det lyder ret voldsomt, men ifølge Salesforce er der en naturlig forklaring; implementering af Salesforce drives ofte som et IT projekt og ikke som et forretningsprojekt og dermed er der stort fokus på teknikken og mindre fokus på forankringen.

Salesforce kommer med følgende opskrift på en succesfuld implementering og forankring: 

  1. Definer dine Salesforce succeskriterier og kommuniker dem igen og igen til organisationen. Byg dashboards, der understøtter målingen af succes.
  2. Lav en online og anonym undersøgelse, der måler forståelsen og motivationen for Salesforce i organisationen og juster initiativer herefter
  3. Kommuniker til hele organisationen – hellere for meget end for lidt OG hellere tidligt i projektet end sent. Kommunikationen skal målrettes de forskellige målgrupper.
  4. WIIFM (What’s in it for me?) Vær klar og konkret ift. fordele for brugerne OG vær forberedt på at håndtere modstand fra brugerne
  5. Hav en engageret Exe. Sponsor på plads, der har evnen og mandatet til at gå forrest. Sørg for at alle ledere er gode rollemodeller ellers opstår hvis-min-chef-ikke-gør-der-hvorfor-skal-jeg-så- effekten
  6. Brug data fra Salesforce dashboards fra dag 1 til at drive forretningen og adfærden
  7. Undervisning med fokus på why, what og how. Alt for ofte er fokus kun på how. Inkluder forventet adfærd (Code og Conduct) i undervisningen. Og giv adgang til Sandbox.
  8. Vælg et effektivt træningsformat. Dette kan være forskelligt ift. virksomhed, medarbejdergruppe og kultur. Train-the-trainer er mest cost-effektiv i kombination med Drop-in undervisning
  9. Hav en feedback kanal klar fra dag 1, der kan håndtere tilbagemeldinger fra brugerne og søg for at der er plads til at implementere disse efter behov
  10. Reinforcement – lav en plan for at fastholde brugerne og introducere ny funktionalitet. Det er efter GO-LIVE forankringen sker.

På Dreamforce understreges det igen og igen at change management bør være en del af Salesforce implementeringerne. Det er en vigtig disciplin og en ressourcekrævende disciplin, som flere og flere heldigvis tænker ind i deres projektplan.

ChangePeople arbejer netop i dette krydsfelt mellem Salesforce og change management. Ofte bliver vi bedt om at tage rollen som Change Manager og bistår projektlederen med alle de ovenstående punkter. Du er velkommen til at kontakte os, for en uformeld snak om emnet.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.