Hvordan bliver dit Salesforce projekt tip-Topgun?

Du kender duoen Maverick og Goose fra Top Gun, og du ved deres samarbejde i F14 cockpittet er af en særlig kaliber. Piloten Maverick er frygtløs og målrettet – radaroperatøren Goose observerende og refleksiv. De spiller hinanden gode – lige indtil Mavericks iver koster Goose’s liv. Som change konsulent på Salesforce (IT) projekter ser jeg ind imellem samme drama udspille sig – og i denne artikel vil jeg vil gerne slå et slag for at Goose lever lidt længere.

Beslutningen om at købe Salesforce licenser til x-antal 100 brugere er en bekostelig affære. Derfor skal business casen selvsagt være skarp – og gerne suppleret med en kort og effektiv udrulningsplan, så investeringen hurtigt kan tjenes hjem. Ligesom i F14 cockpittet er Salesforce projektleder og change manager afhængig af hinanden for at få succes med implementeringen. De har hvert deres fokus og ansvarsområder. Med andre ord projektleder Maverick sætter retningen og change manager Goose har til opgave at navigerer projektet uden om farerne.

Jeg oplever i mit virke som change konsulent at der er potentiale for bedre samarbejde mellem projektleder Maverick og change manager Goose. På de her punkter ser jeg de lavest hængende frugter:

  1. Sammen kvalificere et træningsformat der er designet med øje for brugernes hverdag
  2. Prioritere målrettet forandringskommunikation og ikke blot koordination af aktiviteter
  3. Ikke tro at projektet slutter ikke ved go-live, men at projektressourcer dedikeres til opfølgning og fastholdelse af ny adfærd
  4. Eksekvere en pilot hvor træningsformat, user buy-in og governance struktur bliver testet på lige fod med selve IT-systemet

I denne artikel vil jeg uddybe punkt 4, netop fordi det at gennemfører en pilot kan blive en særdeles vigtig løftestang for succesen af større Salesforce projekter (og generelt IT-projekter). Det at køre en pilot før en global udrulning er en klassisk beslutning på projekter hvor brugergruppen er stor og geografisk spredt. Ofte er piloten planlagt ud fra ønsket om at teste systemet – fange og fixe fejlene – inden resten af forretningen går live.

Der bliver derfor fortrinsvist undersøgt:

  • ”Har vi bygget processerne korrekt?”
  • ”Er der bugs”
  • ”Er alt data korrekt migreret?”
  • ”Er sikkerhedsmodellen i overensstemmelse med virksomhedspolitikken?”

I ChangePeople mener vi det er ligeså vigtigt at undersøge:

  • ”Hvordan fungerer vores træningsmateriale samt format?”
  • ”Kan vores træningsformat skaleres til den globale udrulning (det skal den kunne)?”
  • ”Er vejen til support designet godt nok (super user og governance struktur)
  • ”Fik vi udrustet vores lokale ledere med en spiselig vision samt værktøjskasse til at efterspørge system adfærd”

Ja, vi skal sikre at systemet fungerer som tænkt, men hvad er systemet værd hvis det kun er få som bruger det efter implementering – og så måske endda forkert. Dette er klangen af Goose’s stemmer der runger fra bag projektleder Maverick i Salesforce cockpittet mens det flyver afsted med 17 indlagte loops og 9 vertikale spinds. Hold fast!

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.