Hvorfor er leder onboarding i Salesforce så vigtigt?

Hos ChangePeople står onboarding af ledere højt på agendaen. De skal tage ansvar for forandringen og gå forrest hele vejen. Det er desværre en ofte overset del af systemimplementeringer. I denne uge har vi opstarter på det første hold af en ledergruppe på +50 ledere, der alle skal igennem en god onboarding i Salesforce. Udover at være rigtig glad for opgaven, giver den også anledning til at dele lidt tanker omkring leder onboarding mere generelt.

Jeg har efterhånden været med til en hel del Salesforce-implementeringer, både som konsulent, salgschef og Salesforce Admin. Derfor har jeg set processen fra mange forskellige vinkler. Jeg har bidt mærke i, at der i projektgruppen ofte er et stort fokus på funktionalitet, hvilket er helt naturligt. Desværre oplever jeg også, at der ofte er alt for lidt fokus på adoption. Ja, jeg er change konsulent, så naturligvis synes jeg, at change er vigtigt! Men jeg synes nu også, at jeg har de gode argumenter på plads. Uden god onboarding af både medarbejdere og ledere, bliver det svært at realisere de forventede gevinster.

Oftest bliver medarbejderne prioriteret højest, når der skal implementeres et nyt system. Efter min mening kunne leder-for-medarbejder godt tåle lidt mere opmærksomhed. I sidste ende, er det nemlig lederne, der skal drive forandringen i både små og store teams i virksomheden. Det er lige netop derfor, at vi i ChangePeople altid argumentere for, at lederne som minimum får

  1. adgang til Salesforce og instruktioner i at logge ind. Det lyder måske banalt, men det sker ikke altid helt ad sig selv
  2. adgang til de relevante dashboards, som giver lederen overblik og indsigt i egen forretning fra dag 1. Uden dette overblik bliver det svært at ændre adfærd
  3. en konkret udrulningsplan med fokus på udvalgte dele af Salesforce, som lederen skal holde øje med i de første måneder
  4. hands-on træning i både datainput og -output, så de kan blive bedst mulige rollemodeller for deres medarbejdere
  5. værktøjer til både at kunne forstå og håndtere den modstand, der måtte komme fra medarbejderne. Modstanden dukker altid op i en eller anden grad, uanset hvad vi gør – derfor skal lederen lære at spotte den og agere på den
  6. en rolle som sponsor, som er klar og tydelig for alle i virksomheden

Med disse tiltag prøver vi i ChangePeople at motivere lederen til at tage ansvar for forandringen og gå forrest hele vejen. Det smitter nemlig af på medarbejderne, så implementeringen kommer stærkt i mål. Der er årsagen til, at jeg personligt synes, at leder onboarding både er vanvittigt spændende, men også enormt nødvendigt af enhver Salesforce-implementering.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.